VVD Culemborg organiseert stadsborrel om jeugdcriminaliteit aan te pakken

CULEMBORG – VVD Culemborg wil na de zomer in gesprek met de inwoners van de stad over ideeën en maatregelen om de (aanwas) jeugdcriminaliteit te beteugelen. Tijdens de stadsborrel op 26 september komt VVD-Tweede Kamerlid Ulysse Ellian speciaal voor dit onderwerp naar de Lekstad.

Ellian, die zich met name bezighoudt met het gevangeniswezen, bezoekt dit jaar verschillende Penitentiaire Inrichtingen, waaronder ook jeugdinrichtingen. Zijn expertise en ervaring dragen volgens VVD-raadslid Han Braam bij aan een waardevolle discussie over de aanpak van jonge criminelen.

Naast Ellian zal ook drs. Otto Schildknegt aanwezig zijn als gast spreker. Als adviseur jeugd en veiligheid heeft Schildknegt sinds 2000 in verschillende gemeenten gewerkt en ervaring opgedaan met preventie en bestuurlijke handhaving. Schildknegt is gevraagd vanwege zijn betrokkenheid bij de zorg- en veiligheidsaanpak op het KWC en Lek & Linge.

Repressie én kansen

Braam : “Beide sprekers delen de visie dat repressie gecombineerd moet worden met kansen en sociale ondersteuning. Ze geloven in een aanpak waarbij er ruimte is voor preventieve maatregelen, maar ook voor harde maatregelen wanneer dat nodig is. Het belang van samenwerking en gezamenlijke verantwoordelijkheid wordt hierbij benadrukt.”

Samenwerking met scholen

Een belangrijk aspect van deze aanpak is de samenwerking met scholen. Braam wijst op de goede relatie tussen de gemeente en het KWC en Lek & Linge, waar vroegtijdige signalering van problemen en tijdige hulpverlening centraal staan. "Door intensief overleg en samenwerking met onderwijsinstellingen, maatschappelijk werk, jeugd-boa's en politie kan er snel en efficiënt worden doorverwezen naar de juiste expertise en ondersteuning", aldus Braam.

Criminaliteit heeft veel gezichten

Ook Culemborg heeft te maken met een stijgende trend van jongeren die afglijden naar (zware) criminaliteit. De lokale VVD maakt zich zorgen over drugshandel, digitale criminaliteit, oplichting en ondermijning, en wil hier samen met de inwoners actief tegen optreden. Onze middelbare scholen krijgen hier extra aandacht want wat er op en rond schoolpleinen gebeurd is een dagelijkse zorg voor ouders.

De VVD erkent dat preventie alleen niet voldoende is en dat repressie soms noodzakelijk is. VVD-raadslid Roger van Asselt benadrukt dat concrete resultaten belangrijk zijn: "We moeten niet alleen actie ondernemen, maar ook daadwerkelijk resultaten boeken. Het is belangrijk dat de inwoners, ondernemers en de samenleving als geheel de impact van onze inspanningen kunnen ervaren en dat onze scholen een veilige omgeving zijn voor onze kinderen."

Inwoners, ondernemers en belanghebbenden zijn van harte welkom op 26 september vanaf 20.00 uur in Café De Mart. De inloop is vanaf 19.30 uur.

Voor meer informatie of een interviewafspraak kunt u contact opnemen met Han Braam op 06 52 39 3092.

Vorige

Wethouder Peters wint VVD Toffe Peer Challenge