Een gemeente die klaar staat voor de Culemborgers.

De gemeente is er om problemen op te lossen. Het belang van de inwoners staat altijd voorop en alle inwoners en initiatieven worden op gelijke wijze behandeld. Met eenvoudige formulieren, helder taalgebruik en overzichtelijke regels helpen we alle inwoners en ondernemers vooruit in het leven en voorkomen we wachtrijen, problemen en frustraties. 

We willen een gemeente die slimme en creatieve initiatieven van inwoners en ondernemers aanmoedigt. Bij belangrijke besluiten worden onze inwoners in een zo vroeg mogelijk stadium worden betrokken. En een gemeente die helder en transparant verantwoording aflegt over de besteding van belastinggeld

Waar het belang van de inwoners voorop staat

  • De gemeente is er om problemen op te lossen. Het belang van de inwoners staat altijd voorop en alle inwoners en initiatieven worden op gelijke wijze behandeld. Met eenvoudige formulieren, helder taalgebruik en overzichtelijke regels helpen we alle inwoners en ondernemers vooruit in het leven en voorkomen we wachtrijen, problemen en frustraties. 

  • Brieven en formulieren van de gemeente zijn voor iedereen begrijpelijk. 

  • We vinden het normaal dat de gemeente de telefoon opneemt wanneer je belt met een vraag en er alles aan doet om je goed te helpen. Dus ook burgemeester, wethouders en onze raadsleden.

  • De digitale dienstverlening van de gemeente is van goede kwaliteit en daar investeren we ook in. Inwoners kunnen hun zaken zoveel mogelijk vanuit huis regelen en wanneer het hen uitkomt. 

  • Het gemeentehuis is, op afspraak, fysiek bereikbaar en kent openingstijden buiten kantoortijden voor zaken die je niet digitaal kunt regelen. Bij vragen is het altijd mogelijk om een mens te spreken in plaats van een computer.

  • Een transparante overheid vinden wij belangrijk. De gemeente informeert inwoners over gegevens die belangrijk zijn om een oordeel te kunnen vormen over het lokaal bestuur, zoals de besteding van subsidies.

  • De wereld houdt niet op bij de gemeentegrens. De gemeente werkt slim samen met collega’s in de omgeving als dit leidt tot betere oplossingen voor bereikbaarheid, regionale werkgelegenheid of woningbouw. Wij zorgen dat deze samenwerkingen zoals de AVRI (afval ophalen) en Werkzaak (iedereen die kan aan het werk helpen) gefocust blijven op hun uitvoerende hoofdtaak. Samenwerkingen die hier niet aan voldoen stoppen we.

  • We betrekken Culemborgers bij gemeentebeleid. Via een digitale app is informatie toegankelijk en kunnen inwoners participeren bij bepaald gemeentebeleid. We onderzoeken of we deze app ook kunnen gebruiken om de vele stadsactiviteiten breder onder de aandacht kunnen brengen. 

 

Een gemeente, waar we onze krachten bundelen voor slimme oplossingen

Samen voor 1sterkCulemborg We bundelen onze krachten en werken met plezier samen om de problemen op te lossen in onze eigen straat, buurt of wijk. Daarom vinden we het belangrijk dat de gemeente slimme en creatieve initiatieven van inwoners en ondernemers aanmoedigt. En bij belangrijke besluiten worden onze inwoners in een zo vroeg mogelijk stadium worden betrokken.

  • Het enthousiasme van de samenleving benutten we zoveel mogelijk. Daarom zitten we initiatieven van ondernemers en verenigingen zo min mogelijk in de weg met regels en vergunningen en denken we proactief mee met verenigingen-, ondernemers- of buurtinitiatieven.

  • Bij het opstellen van nieuw beleid wordt iedereen die dit direct raakt betrokken. Daarbij creëert de gemeente vooraf duidelijke verwachtingen om teleurstellingen achteraf te voorkomen. Zo werken we aan draagvlak en beter beleid. 

  • Participatie betekent niet dat de grootste schreeuwers altijd gelijk krijgen. De gemeente heeft meer oog voor de ‘stille meerderheid’ die de gemeente niet altijd zo snel weet te vinden dan voor lobbyisten en zelfbenoemde belangenverenigingen. Zo houden we balans bij het maken van keuzes. Het is de rol van de volksvertegenwoordigers om te luisteren naar belanghebbenden. De VVD fractie is en blijft actief in haar contacten met de inwoners en ondernemers; bij bijeenkomsten, op de markt, op de velden en op internet. Ieder raadslid is voor elke inwoner benaderbaar.

…En waar we verstandig met ons geld omgaan.

Een gemeente is pas gezond als de financiën op orde zijn. Belastinggeld wordt verdiend door onze ondernemers en inwoners. Daar gaan we zuinig en verstandig mee om. De belasting houden we zo laag mogelijk. Gemeenten krijgen echter steeds meer taken en de gemeentelijke financiën staan in alle gemeenten onder druk. Daarom is het belangrijk dat de gemeente helder en transparant verantwoording aflegt over de besteding van belastinggeld. Zorgvuldige besluitvorming en meetbaar maken (tussen)resultaten is essentieel om tijdig bij te sturen.

  • De uitgaven en inkomsten van de gemeente zijn transparant. De begroting en het jaarverslag zijn helder leesbaar. Bewoners en ondernemers krijgen jaarlijks eenvoudige inzage waaraan geld is besteed en welk effect is bereikt. Meerjarige ontwikkelingen geven we duidelijk weer.

  • De woonlasten (zoals de OZB) zijn zo laag mogelijk. Geld dat opgebracht is door alle huishoudens en over is vloeit terug naar alle huishoudens.

  • De gemeentelijke leges zijn zoveel gebaseerd op de kostprijs. ‘De gebruiker betaalt’ is het uitgangspunt. Het is niet acceptabel als allerlei kosten op inwoners afgewenteld worden. Door zo eenvoudig mogelijke regels en bijvoorbeeld het afschaffen van de welstandscommissie houden we deze kosten laag.