Een stad vol slimme duurzame oplossingen.

We kijken in Culemborg breder dan alleen naar gasloze wijken, zonneparken en windmolens. Breed draagvlak is voor ons essentieel bij deze ingrijpende keuzen en maatregelen. Duurzaamheid biedt kansen voor economische groei en een fijne en leefbare stad. Maar wel op een betaalbare en gezonde manier voor gewone gezinnen en ondernemers. Door dit op een slimme manier aan te pakken, kunnen we ons leven zoveel mogelijk blijven leiden zoals we zelf willen en blijft onze stad prettig om te wonen.

• De energietransitie en verduurzaming bieden grote kansen voor het stimuleren van innovatie en werkgelegenheid. De gemeente voert actief beleid om deze nieuwe sectoren te steunen. We stimuleren innovatieve bedrijven zich in Culemborg te vestigen en staan open voor experimenten op energiegebied door het creëren van randvoorwaarden, niet door het geven van subsidies.

• Wij ondersteunen het streven naar een energieneutraal Nederland in 2050. Door energie te besparen en meer duurzame energie op te wekken kunnen we dit bereiken. Daarbij stimuleren we milieubewust ondernemen, met een grote rol voor de lokale opwekking en opslag van duurzame energie. We stimuleren Culemborgse logistieke bedrijven in de omschakeling naar schoon en duurzaam transport. Bijvoorbeeld door ruimte te bieden aan een accuwisselplaats, waterstofstation, LNG-tankstation, of andere technologische ontwikkelingen.

• Voordat een wijk overgaat op een andere energievoorziening dan gas, zorgen we ervoor dat inwoners een betaalbaar alternatief aangeboden krijgen. Denk bijvoorbeeld aan slimme energienetwerken, waarbij huishoudens overtollige duurzame energie onderling kunnen delen. Het gasnetwerk behouden we voor de toekomst, wanneer waterstof of groen gas toegankelijk zijn. De totale woonlasten mogen niet stijgen of de investering in duurzaamheid moet in 5 jaar terugverdiend zijn.

• We maken aanvragen van zonnecellen op het dak en laadpalen vergunningvrij. Zo stimuleren we duurzame energie.

• Uiteraard wil de VVD Culemborg de nationale klimaatdoelen halen. Uitgangspunt is wind op zee en zon op dak. Maar wij hebben ook oog voor de schaarse ruimte in Culemborg, die nodig is voor wonen, natuur, landbouw en recreëren. De VVD Culemborg spant zich daarom in om duurzame energie opwek zo goed mogelijk in het landschap in te passen en zoveel mogelijk op plekken te organiseren waar de ruimtelijke impact beperkter is. Zoals langs snel- en regionale wegen en op industrieterreinen. Zonneparken worden ingepast in het landschap, bijvoorbeeld verdiept langs snel- of spoorwegen en op daken.