Vervoer van A naar B, zonder gedoe.
We verplaatsen ons allemaal voortdurend. We gaan naar ons werk, op bezoek, doen boodschappen of wandelen een rondje in onze buurt. Hoe we ons ook verplaatsen: het is fijn om zonder al te veel gedoe van A naar B te komen, binnen de stad en de stad in en uit.
We vinden het belangrijk dat de doorstroming goed is maar bovenal is het belangrijk dat verkeersituaties veilig zijn voor voetganger, fiets en auto. We passen het vervoersplan aan en de Vianense Poort blijft open.
Voor Culemborgers is het belangrijk dat ze makkelijk van oost naar west en van west naar oost kunnen. Om de binnenstad te bezoeken, boodschappen te doen, om geloofsgebouw en theater te bezoeken, naar sportlocatie te gaan en om naar school te gaan. Daarom willen we meer doorgangen onder het spoor met een Vianense Poort die openblijft.
We kijken in samenhang naar een extra ontsluitingsweg langs het inundatiekanaal voor de wijken in Culemborg West en de positie van de blocker. Verkeersstromen zijn dynamisch en we meten regelmatig de verkeersdrukte en verkeersveiligheid zodat we alert zijn op nodige aanpassingen in het verkeersplan.
Of het nu met een ‘gewone’ fiets, een elektrische fiets of een ander nieuw vervoersmiddel is: onze inwoners kunnen zich prettig en veilig door Culemborg bewegen. Deze ontwikkelingen vragen om fietspaden en wegen die worden ingericht op de toekomst, waarbij veiligheid en doorstroming centraal staan. Bij bushaltes, winkelcentra en binnenstad plaatsen we voldoende fietsstallingen en oplaadpunten. We zijn positief over een fietsbrug over de Lek, maar we bekijken het in samenhang met verkeersplan en andere investeringen.
Het is belangrijk dat het openbaar vervoer van goede kwaliteit is, met een goede verbinding tussen stad en regio. Bij aanbestedingen houden we daarom altijd ruimte in de afspraken voor nieuwere, slimmere en goedkopere alternatieven.
Het openbaar vervoer en voorzieningen zoals de belbus en regiotaxi zijn goed toegankelijk. Stations, in- en overstappunten zijn aangepast zodat mensen met een beperking makkelijk kunnen instappen.
Overstappunten van de fiets, auto, trein of bus of anderszins, richten we veilig, toegankelijk en herkenbaar in voor aansluiting op regionaal, landelijk en internationaal vervoer.
Parkeervergunningen en parkeerkosten worden alleen gebruikt voor een goede bereikbaarheid, toegankelijkheid en leefbaarheid van de stad. De opbrengsten zijn er niet om andere kostenposten te dekken. Parkeren bij winkelcentra blijft gratis (met blauwe schijf). Bij uitbreiding winkelcentra zorgen we ervoor dat de parkeergelegenheid voldoende blijft.
We helpen winkeliers door duidelijke afspraken te maken over parkeerbeleid en laden /lossen in het bijzonder in de binnenstad.
De gemeente communiceert tijdig en duidelijk naar inwoners over onderhoud aan wegen en wegafsluitingen. Daarbij geldt dat we onderhoud zoveel mogelijk in één keer proberen te doen, om overlast te beperken. Daarbij is helder wat de alternatieve route is. Zo voorkomen we ‘zoekverkeer’.
Veilig verkeersgedrag krijgt volle aandacht van de gemeente. In afstemming tussen politie en handhavers controleren we vaker op verkeersonveilige situaties in de wijken. Bijvoorbeeld te hard rijden in 30 km zones, gevaarlijk parkeren of onveilig verkeersgedrag rondom scholen en winkelcentra. Hierom is het uitbreiden van het aantal handhavers belangrijk.
De VVD wil voldoende parkeergelegenheid realiseren. Een auto is immers voor velen gewoon nodig en betekent vrijheid. Voor voldoende parkeergelegenheid zoeken we ook een juiste balans tussen woongenot en groen.