In Memoriam Carel Dieperink

Op zondag 29 november 2015 overleed, na een ziekte van enkele dagen, vrij plotseling Carel Dieperink. Hij werd 84 jaar oud. De VVD en Culemborg verliest daarmee een markant mens die voor Culemborg veel betekent heeft.

Op zondag 29 november 2015 overleed, na een ziekte van enkele dagen, vrij plotseling Carel Dieperink.  Hij werd 84 jaar oud. De VVD en Culemborg  verliest daarmee een markant mens die voor Culemborg veel betekent heeft.

Carel Dieperink was jarenlang actief in de Culemborgse politiek. Aanvankelijk als raadslid en later als een creatief en zeer gewaardeerd wethouder. Hij was immer belast met de portefeuille financiën, hij was daarmee jarenlang het financiële geweten  van de stad. Daar naast was hij zeer begaan met zijn portefeuille onderwijs waarvan hij steevast zei dat hij er weinig van af wist maar van onderwijs wel genoten had. Onder zijn leiding ontstond de scholengemeenschap Lek&Linge waarvan we nu kunnen zeggen dat dit een zeer geslaagd project is geworden.

Ook de aankoop van het gebouw waar nu het Stadskantoor in is gevestigd was voor hem een lucratief project. Hij wist de gemeenteraad ervan te overtuigen dat deze aankoop zeer verantwoord was en dat de exploitatie ervan financieel goed te doen was. We weten nu dat hij ook daarin gelijk heeft gekregen.

Hij was tot op hoge leeftijd betrokken bij het wel en wee in onze stad en de samenleving. Zijn betrokkenheid bij de samenleving in Zuid-Afrika was voor velen van ons een voorbeeld. Hij was jarenlang betrokken bij SCOS met de gemeentelijke band met Manenberg, een probleemwijk nabij Kaapstad en de crèche die gebouwd werd in Villiersdorp.

Wij hebben Carel  leren kennen als een echte liberaal, sociaal meelevend met als stevig uitgangspunt dat iedereen in beginsel voor zichzelf verantwoordelijk is.

Wij denken met weemoed  aan Carel Dieperink terug