Fase 3 Vervolg – Het tegenvoorstel van de VVD Culemborg

Inmiddels is het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) bekend. Een groot rapport waarin binnen de bestaande mogelijkheden is gekeken naar verkeersoplossingen, met een gebrek aan echte vernieuwingen.

Een van de oplossingen die in het GVVP met bijbehorend raadsvoorstel wordt geopperd voor directe besluitvorming, is het afsluiten van de Vianense Poort. Voor de VVD Culemborg is dit onbegrijpelijk. Niet alleen is dit de keuze die de minste draagvlak had van de voorgelegde keuzes van het college (zie de uitslagen enquête in fase 3), maar ook is er hier wederom gekeken naar beperkte, bestaande mogelijkheden in plaats van echte vernieuwingen.

De VVD Culemborg heeft lang en hard nagedacht hoe we het verkeersprobleem rondom de Vianense Poort op een manier op kunnen lossen, waarbij dit een totaaloplossing zou kunnen bieden voor alle verkeersmodaliteiten. Wij staan immers voor een bereikbaar en veilig Culemborg. Daarop zijn wij met het volgende plan gekomen.

Hierboven ziet u het tegenvoorstel van de VVD Culemborg. Wij durven buiten bestaande kaders te kijken en komen met een voorstel om een extra tunnel voor langzaam verkeer te plaatsen in het verlengde van de Luthulisingel. Daarbij kan er een comfortabele fietsroute gemaakt worden over de Luthulisingel, Papiermolenweg en het Bouwlustpad. Aan de andere kant van deze tunnel kom je uit op de J.B. van den Hamstraat, waar je gemakkelijk doorsteekt naar de binnenstad of waar de faciliteiten daarvoor goed te creëren zijn.

Deze tunnel voor langzaam verkeer sluit aan bij de visie van het college, namelijk om veilig fietsverkeer te kunnen faciliteren in Culemborg. Anderzijds zorgt het voor een verlaging van druk aan fietsers bij de Jan van Riebeeck, de Prijsseweg en de Vianense Poort. Dit is namelijk voor autoverkeer ook een belangrijke route om bij en van rondom winkelcentrum Parijsch, met belangrijke voorzieningen zoals de apotheek en huisarts, te komen, en weer naar de binnenstad. Er wordt ook aangesloten bij de wens om uiteindelijk een vrijliggend fietspad te maken aan de Otto van Reesweg.

Deze extra onderdoorgang voor langzaam verkeer zorgt ervoor dat de Vianense Poort open kan blijven zoals deze nu ook open is. Automobilisten zullen op deze manier nog steeds 3 onderdoorgangen onder het spoor door hebben, om zich gemakkelijk en veilig te kunnen verplaatsen van A naar B. Fietsers zullen daartoe 4 onderdoorgangen hebben. Tot slot is voor veel wandelaars die beperkt mobiel zijn de Vianense poort ook niet even geliefd. Door een brede en veilige stoep te creëren in de tunnel voor langzaam verkeer hebben zij ook de keuze om deze tunnel te gebruiken.

Waarom kiezen wij dan eigenlijk niet voor het verbreden van de Vianense Poort? Het antwoord is simpel. De Vianense Poort is al hevig verstevigd zoals hij in deze staat is, om het spoor te kunnen dragen. De druk op de Poort is dus al erg hoog, waardoor verbreden geen simpele klus is. Ook zullen er dan ingrijpende veranderingen plaats moeten vinden in de omgeving. Daarbij denken wij ook dat dit niet nodig is. Culemborgers zijn geen verkeershufters en we kunnen elkaar de ruimte geven bij de Vianense Poort, de verkeersregels volgende, en zo veilig en snel van West naar Oost en Oost naar West.

Heb je nog vragen voor ons naar aanleiding van het GVVP, ons tegenvoorstel of andere zaken? Neem contact op met Amy van der Lee via amy.vanderlee@vvd-culemborg.nl.